Jul 5, 2011

study last minute =)

Sekarang kita kena sedar yang masa dah suntuk, ye kita dah tak cukup masa nak study untuk semua subjek. Apatah lagi nak hafal semua term-term. Oh tidak! Pecah kepala kan korang. Jadi padan muka ! Haha. Eh eh main-main, jadi korang perlu lah ambil kesah dengan tips belajar last minute neh. Walaupon tak sedap didengar tapi berfaedah. Harus gitu !

Okay then start salin.

Pertama, beri tumpuan lebih.

Okay semua. Korang faham tak? Beri tumpuan lebih kat mana? Bukan dekat boyfriend ke girlfriend tapi pada pelajaran. Hah amik kauu, poyo gila ayat neh. Kita jangan terlampau fikir yang kita neh dah kesuntukan masa. "Omg dah tak sempat study, alamak macam mana neh. Help help !". Jangan jadi macam tu, tapi yang sepatutnya kita kena hafal apa yang perlu dihafal seperti biasa dan jangan sesekali lengah-lengahkan masa. Dont waste your time dengan FaceBook, ada faham? Neh masa nak exam baru lah nak online 24jam heh amalan tak sopan. Jangan takut tak sempat cover semua topic, tapi patut takot tak dapat jawab time mengadap kertas exam nanti.

Kedua, yakin diri boleh.

Kita kena selalu cakap kita boleh. Tak payah nak bandingkan diri dengan kehebatan orang lain, kita pon hebat apa. Kalau boleh korang tulis besar-besar terang-terang depan meja study korang ke depan katil ke biar tipa-tiap hari nampak. Last-last kauu memang boleh berjaya.


Ketiga, hapuskan tabiat suka tidur.
Alahai tabiat neh memang susah nak lekang dengan diri, kan kan kan? Hah apa kata kita minum kopi yang kawww then stay up sepanjang hari haha. Memang gila lah ! Okay. Waktu tidur perlu dikurangkan dan gunakan lebih banyak masa untuk study. Kalau dah letih nak teruskan study, kita tidur jap tapi tapi jangan lupa kunci jam loceng. Jangan lah pulak tidur sampai esok, agak-agak lah. Tidur lah dalam beberapa jam then bangun balik. Sebenarnya otak kita masih boleh berfikir dengan betul dan bagus walaupun waktu tidur dikurangkan. Ye ke? Aku tak tahuu, but aku jumpa dekat internet, google cakap. So dont blame kalau tak betul.
Keempat, baca bab yang penting je.
Heh dah tau last minute tak payah laa nak berlagak yang kita boleh cover semua topic. So kita baca bab yang penting je dan cuba pilih lima atau enam isi penting daripada satu-satu bahagian, salin dan hafal ! Jalan yang terakhir buat lah revision soalan-soalan past year. Kat kedai buku da jual berlambak-lambak !

GOOD LUCK !
90 DAYS to PMR

No comments: